✓ Gratis fragt ved køb over 500 kr. ✓ Levering indenfor 2-5 dage

✓ Gratis fragt ved køb over 500 kr. ✓ Levering indenfor 2-5 dage

  • 14
    Delinger

Vi skriver ofte, at den bedste vej til et godt helbred og velvære er gennem en sund livsstil, men hvad indebærer det helt præcist? Hvordan ved jeg, at jeg får alt det, min krop har brug for?

Det er gode spørgsmål og bestemt nogle, vi allesammen har undret os over mere end én gang i livet. Derfor vil vi i denne artikel kigge på, hvad en sund livsstil kræver for at bevare et godt helbred.

 

Sund kost og rigeligt med vand

Det er vigtigt, hvad vi spiser. Hele vores krops helbred er på en eller anden måde forbundet med det, vi giver den at arbejde med. Hvis vi spiser for meget fed, saltet eller sød mad, så kan vores fordøjelse ikke følge med og de indre organer bliver stressede. Derfor er en sund, balanceret og varieret kost vigtig for at bevare en velfungerende krop, der er modstandsdygtig overfor sygdom.

Men hvad indebærer det egentlig?

De officielle kostråd anbefaler, at du spiser 30 kcal/kg om dagen. Det betyder, at hvis du vejer 70 kg, så skal du have 2.100 kalorier om dagen. Det giver nemlig kroppen den energi, den har brug for. Kalorier kommer bl.a. fra fedt og kulhydrater og som en tommelfingerregel bør ca. 25-40 % af dem være fedt (max 10 % i form af mættet fedt) og ca. 52 % af dem kulhydrat (men max 10 % sukker).

Hvis du vil tabe dig, kan du skære ned på mængden af kalorier med ca. 500 kcal per dag, og hvis du er overvægtig er det bestemt en god ide at skære ned på kalorierne (ca. 25 kcal/kg, hvis dit BMI er over 30), fordi din krop kan bruge de ekstra kilo som energi. Af samme årsag bør personer med en fysisk aktiv hverdag (mere end den daglige motion) spise flere kalorier, alt efter hvor aktive de er.

Sunde kalorier finder du i nødder, frugt og grøntsager, mens de usunde kilder til fedt og kulhydrater er forarbejdet mad som fastfood, færdigmad og energibarer. Kroppen har også brug for mindst 25 g kostfibre, ca. 60 g protein og 1,5 g salt. Men hvordan sørger du for, at du giver din krop alt det, den har brug for, og at du samtidig spiser balanceret og varieret?

 

Fedt med friske råvarer

Den bedste mad er den friske slags. Desværre spiser vi danskere i højere grad forarbejdet og endda ultraforarbejdet mad. Ketchup, frysepizza og cornflakes er bare nogle eksempler på mad, der er alt for forarbejdet. Maden sætter sig nemlig ikke kun som fedt på sidebenene, men også som fedt og forkalkning i blodårerne, der øger risikoen for hjertekarsygdomme og får os også til at spise mere, end vi egentlig har brug for.

Friske råvarer såsom frugt, grøntsager og nødder er de optimale kilder til god energi, fordi det indeholder masser af kostfibre og samtidig giver en god mæthedsfornemmelse; både fysisk og psykisk. Vi kender allesammen følelsen af at være sulten, men har du nogensinde tænkt over, hvor ofte du er sulten, uden egentlig at være sulten?

Psykisk sult er når din krop er mæt, men din hjerne stadig føler et behov for at spise. Årsagerne til psykisk sult er mange; måske er du ked af det, stresset, træt eller også er du bare lækkersulten, fordi du ofte spiser lidt slik om aftenen. Ligegyldigt årsagen, så kan psykisk sult føre til overspisning og endda psykiske lidelser såsom overspisning. Derfor er det vigtigt, at du ikke kun tænker over hvad du spiser, men også hvordan.

Mindful spisning er en metode, hvor du gradvist kan få et godt forhold til sult, mad og det at spise. Det lyder banalt, men faktisk er danskerne meget ubevidste om, hvordan de spiser. En undersøgelse fra 2016 viste at mere end hver tredje dansker spiser aftensmad foran fjernsynet. Det distraherer os fra maden, måltidet og altså også fra, hvornår vi er mætte. Og det øger risikoen for at spise for meget, for lidt eller for usundt.

Relaterede artikler:
Sund med CBD: Bevar dit gode helbred med CBD olie
CBD olie: En naturlig vej til et styrket immunforsvar

 

Sunde madvaner; friske råvarer

Så ud over at spise bevidst – altså at fokusere på selve måltidet og dem, du deler det med – er det vigtigt at spise de sunde madvarer. Det er madvarer, der gavner både din krop, dit sind og din omverden. Et godt råd er at spise det, du bedst kan lide, så længe det er friskt.

Frugt og grøntsager er altså gode kilder til vitaminer, mineraler og omega-fedtsyrer, som din krop ikke selv producerer. Grøntsager er også gode kilder til protein, for eksempel spinat, kartofler og ærter. Og et æble indeholder lækre kulhydrater, sundt fedt, masser af A- og C-vitaminer og også mineraler, som er vigtige for en krop i balance.

Kød indeholder også meget protein, men er også en større belastning for miljøet. Samtidig anbefales det, at man spiser max 500 g rødt kød (oksekød, svinekød eller lam) om ugen for at undgå en overbelastning af hjerte-karsystemet. Til gengæld indeholder kød, såsom æg, fisk og kylling (der er mindre klimasyndere) alle de aminosyrer, som kroppen har brug for. Hvis man er veganer, så kræver det altså nogle ekstra kosttilskud at få alle de vigtige aminosyrer – og også B12 vitamin og jern.

 

Sukker i balance

Sukker er ikke usundt, så længe det kommer fra friske råvarer og ikke fra bearbejdet mad. Din krop har nemlig brug for sukker, fordi det bliver omdannet til energi. Samtidig holder indtagelsen af sukker gang i kroppens produktion af insulin, der sørger for at kroppen kan optage glukose (sukker) fra blodet.

Frugt er den bedste kilde til naturligt sukker. Selvom frugtsukker også hæver dit blodsukker, så indeholder frugt også vand og kostfibre, som er godt for kroppen og giver en bedre mæthedsfornemmelse end hvidt sukker eller slik. Derfor anbefales det, at du spiser 2-3 stykker frugt om dagen.

Men selvfølgelig: alt med måde. Så et enkelt stykke slik en gang imellem er helt i orden; du er jo ikke en robot. Og hvis du ikke kan styre din trang til søde sager, så er mørk chokolade (75-80 %) et godt valg. Forskning har nemlig vist, at mørk chokolade kan hjælpe med at forebygge hjertekarsygdomme takket være sit indhold af antioxidanter.

Men igen: alt med måde. Chokolade, selv den mørke slags, indeholder nemlig også fedt og sukker, så husk, at max 10 % af din daglige kost bør være sukker.

 

Vand, vand og atter rent vand

Kroppen har brug for vand, for at fordøjelsessystemet kan fungere normalt. Vandet hjælper nemlig tarmene med at transportere maden og absorbere alle dens næringsstoffer. Vand sætter naturligt gang i fordøjelsen, og salt hjælper os med at nyde maden ved at fremhæve smagen. Velsmagende mad producerer nemlig endorfiner, der gør os glade og tilfredse – men husk, at dit maksimale saltindtag per dag ikke bør overskride 5g.

Vand er ifølge de officielle anbefalinger væske, der ikke indeholder sukker eller unødige kalorier, og som ikke virker dehydrerende. Vidste du for eksempel, at kaffe og te faktisk tapper dig for væske? Det er fordi koffeinen i kaffe og sort te er vanddrivende, så din krop altså udskiller væske og salte gennem urinen.

Derfor er kaffe og te ikke en del af de ca. 1,5 liter vand, det anbefales at du drikker dagligt. Det samme går for sodavand, juice og mælk, der alle indeholder for meget sukker og for lidt mineraler. Mælk indeholder mælkesukker og kan være sundt nok i små mængder, men for meget mælk og mælkeprodukter er bl.a. forbundet med øget risiko for visse former for kræft.

Den bedste væske er altså rent vand. Men hvad mener vi med rent vand?

 

Grundvandet og danskernes drikkevand

I Danmark kan vi, i modsætning til mange andre steder i verden, drikke det vand, der kommer ud af vandhanen. Det skyldes, at vandet er trukket op fra grundvandet, som naturligt er blevet renset af flere lag af grus, sten og sand. Vand indeholder naturligt ilt, kuldioxid, salte og andre stoffer fra atmosfæren, og på sin vej gennem jordens lag opsamler vandet også nærende mineraler samtidig med at bakterier og de fleste gifte renses ud.

Grundvandet indeholder kalium, magnesium og kalk, som varierer i mængder (den såkaldte hårdhed af vandet) alt efter, hvor i landet du bor. Desværre kan vandet også indeholde større eller mindre mængder tungmetaller alt efter, hvor i landet du bor. Det er nemlig ikke alle tungmetaller, som jordlagene er i stand til at fjerne.

Tungmetaller i vores drikkevand kommer typisk af landbrugets (og haveejernes) brug af sprøjtemidler, der kan efterlade giftrester i vandet, fordi vandet suger det til sig på sin vej gennem jordlagene. Heldigvis kan vandværkerne fjerne langt de fleste giftrester, så vores drikkevand overholder EU’s grænseværdi på 0,5 mg/L. Men faktisk kan vi gøre det langt bedre, for eksempel ved at forbyde sundhedsskadelige sprøjtemidler og andre kemikalier.

Urent vand udsætter dig for kemikalier og giftstoffer, som kan ophobe sig i din krop og negativt påvirke dit helbred. For mange urenheder i drikkevandet er for eksempel forbundet med en øget risiko for alvorlige og kroniske sygdomme. Rent vand er altså livsnødvendigt.

 

Renset vand, helt naturligt

Hvis du har drukket urent vand kan du indtage selen, som driver bl.a. tungmetallet kviksølv ud af kroppen. Selen finder du bl.a. i korn, grøntsager, æg og mælk, og det anbefales at du får mellem 50-60 g selen om dagen.

En anden helt naturlig måde at rense dit vand på er med aktivt kul, der trækker tungmetaller, urenheder og kemikalier ud af vandet, men efterlader det gode indhold af mineraler, nitrater, sodium (salte) og andre organiske stoffer. Jern, cadmium, arsenik og kviksølv binder sig nemlig til det aktive kul, og efterlader vandet rent og velsmagende.

Desværre kan selen og aktivt kul ikke fjerne alle urenheder. For eksempel har medicinrester i drikkevandet været et stigende problem over de sidste mange år. Når vi tager en pille, så ender størstedelen af den faktisk i toilettet som enten urin eller afføring, fordi tarmen ikke kan nå at suge alle de aktive stoffer i medicinen til sig.

Det samme gælder vitaminpiller; så selvom glasset med vitaminpiller siger, at det indeholder dit daglige tilskud af alle vitaminerne, så er det ikke det hele, din krop faktisk når at optage. Der er heldigvis udviklet nye måder at fjerne medicinrester fra vores drikkevand, men den bedste løsning ville formentligt være et generelt lavere forbrug af medicin.

Plastic er et andet stof, der er svært at rense ud af grundvandet. Heldigvis er plasticrester uhyre sjældne i det danske grundvand, men hvis du køber vand på flasker lavet af plastic, så er der stor risiko for, at du drikker mikroplastik. Mikroplast er så småt, at det kan optages af tarmen og risikere at forårsage bl.a. infektioner i kroppen, fordi plastic er uorganisk – altså fordi plastic ikke er en naturlig del af kroppen.

Relaterede artikler:
CBD olie som alternativ behandling
Cannabinoider, cannabis og CBD olie mod kræft

 

Det sunde, rene vand

Det bedste vand er altså det, der er renset og frit for mikroskopiske giftstoffer. Vandet i de danske haner er generelt rent, men måske ikke rent nok. Hvis du vil af med bakterier, farlige mikroorganismer, klorin og medicinrester i dit drikkevand, så kan du vælge at koge det.

Kogt vand er fri for mange bakterier og giftstoffer, men desværre dræber kogning af vand også svovl og kalk, som er en vigtig del af vores daglige kost. Bl.a. tungmetaller binder sig til svovl (også kaldet sulfitter), og derfor anbefales det af du indtager ca. 0,85 g svovl om dagen gennem gærede produkter, såsom tørret frugt.

Kalk er også vigtigt for knoglernes helbred, som kræver også rigelige mængder D-vitamin for at blive optaget effektivt af kroppen. Gode kilder til D-vitamin er bl.a. fed fisk, mælkeprodukter og selvfølgelig solens stråler. Så de bedste kilder til sunde knogler er altså vand og sol i tilpasse mængder. Alt efter, hvor aktiv du er, hvor meget du sveder og hvor sart din hud er, så skal du altså have enten mere eller mindre vand og sol end andre – en god leveregel for et godt helbred er at lytte til din krop, og hverken give den for meget eller for lidt.

Gamle vandrør eller en dårlig vandforsyning kan være årsag til flere tungmetaller, giftstoffer og bakterier i dit drikkevand, end egentlig er lovligt. Hvis du er i tvivl om det vand, der kommer ud af din vandhane, nu også er rent og sundt, så kan det være en fordel at få det testet. Og hvis du vil være helt sikker, så kan du vælge at investere i et destillationsapparat, der sørger for at fjerne sundhedsskadelige gifte fra dit drikkevand.

Rent vand er altså vand, der ikke indeholder tungmetaller, giftstoffer eller farlige mikroorganismer, der kan skade din krops naturlige balance. Optagelsen af næringsstofferne fra maden er afhængig af, at vores krop er i balance og altså selv kan klare den opgave.

Samtidig kan rent vand også hjælpe fordøjelsen. Et stort glas vand inden måltiderne, og specielt inden morgenmaden, sætter nemlig gang i fordøjelsen og udrensningen af giftstoffer. Så husk endelig at drikke rigeligt med rent vand, ca. 1,5 liter om dagen.

 

Motion og en sund livsstil

Hvis du lever en meget aktiv livsstil og for eksempel dyrker motion hver dag, så har din krop formentlig behov for mere vand, salt og kalorier end andre. Men hvis du, ligesom de fleste, jævnligt dyrker motion, så er de officielle kostråd ganske pålidelige.

Jævnlig motion defineres normalt som ½ times aktivitet om dagen, hvor du kan mærke din puls. Det kan være en løbetur, en cykeltur eller en gåtur i et raskt tempo. Havearbejde er også en god kilde til motion, så længe du får pulsen op.

Du kan også vælge at fordele din motion på bestemte dage, så du får omkring 3 timers motion om ugen. Det afhænger selvfølgelig af din hverdag, dit humør og hvor meget du har lyst til at gøre ud af din motion. Men faktisk gør en halv times motion om dagen mere for dit helbred, end tre timer på et løbebånd kan.

En halv times pause om dagen kan nemlig gøre underværker for dit psykiske helbred. Hvis du ser motion som en pause fra hverdagens stress, frem for en del af hverdagens pligter, så kan du nemlig også give din psyke en håndsrækning. Motion i naturen er formentlig den sundeste form for motion, fordi naturen kan lindre sygdomme og lidelser.

Motion kan altså øge din fysiske sundhed, samtidig med at din mentale sundhed også får et boost. Det er sund fornuft.

 

Sund med CBD

En sund livsstil handler ikke kun om, hvad du spiser, drikker og hvor meget, du motionerer. Det handler også om, hvordan du lever. En sund livsstil handler nemlig om mere end at leve sundt; det handler om at forstå, hvordan lige præcis du lever sundt.

At kende sin egen krop, dens behov og dens signaler er den bedste vej til en sund livsstil. Men vi har selvfølgelig fuld forståelse for, at det stadig kan være svært. I en tid, hvor andres behov og meninger hurtigt overskygger vores egne, kan det være noget af en udfordring at finde en øjebliksfred for at tage status på, hvordan man har det.

Netop derfor er CBD olie en ideel tilføjelse til hverdagen. Ikke nok med at CBD kan virke beroligende og derfor give dig mentalt overskud til at tage et øjebliks pause, så er CBD olie også det perfekte kosttilskud til en sund livsstil.

CBD indeholder masser af vitaminer, mineraler og også sunde omega fedtsyrer, der alt sammen hjælper kroppen med at bevare sin naturlige balance. Det er den balance, der styrker din krops forsvar mod sygdomme, dens forebyggelse af stress og også fremhæver kroppens egen helingsproces.

CBD olie er altså et godt supplement til et balanceret liv. Den indre ro, du får, når du bruger CBD olie, kan være med til at øge din motivation for en sundere livsstil. CBD olie er nemlig ikke et alternativ til sunde tiltag, men er en støtte og et naturligt alternativ til piller og kemi.

Men det bedste tilskud, du kan give dig selv på den naturlige vej til en sund livsstil, er din egen sunde fornuft. Stol på din egen vurdering af, hvordan du har det. Du behøver ikke en lægeerklæring for at vide, at du er syg; bare du forstår din krop og dens signaler. Det er den bedste måde at finde frem til, hvordan du kommer ovenpå igen. Læs om kroppens funktioner, lær at forstå dens signaler, stil spørgsmål, vær kritisk og slap af.

Relaterede artikler:
CBD olie og kolesteroltallet: Et væld af naturlige fordele
20 gode grunde til at cannabisolie det perfekte kosttilskud
CBD olie overhaler C og D vitamin som det mest populære kosttilskud

Populære produkter


  • 14
    Delinger